maandag 4 maart 2013

wol verven

In het verleden heb ik al vaker met planten wol geverfd. Nu voor het eerst geƫxperimenteerd met Procionverf. Zout en azijn bij de wol , laten intrekken en dan een uur tegen de kook aan houden. Langzaam afkoelen en uitspoelen. Dat was het idee. Verschillende kleuren groen voor een werkstuk. Het resultaat geeft heel andere kleuren als de plantaardige. Er zat echter nog zoveel kleurstof in het restwater dat ik bedacht er ook nog wel een paar lapjes in te kunnen verven.Daarvoor heb je echter een ander beitsmiddel nodig, namelijk soda. Gewoon proberen , een schepje soda in het restwater en dat een tijdje laten staan. Prima resultaat. Wat mij echter erg verbaasde was dat er een groen lapje kwam uit het verfbad van de paarse wol. Uit nieuwsgierigheid heb ik toen in dit verfbad nogmaals een streng wol gedaan en ziedaar ook een groen resultaat. Nu ben ik wel benieuwd wie hier een verklaring voor heeft. Is het de toevoeging van soda geweest , die het kleursverschil geeft, of pakt de robijn kleurstof sneller op de wol en is de rode kleuring al geabsorbeerd bij het eerste verfbad?

Geen opmerkingen: